החיישנית

העדינות של דויד פואנקינוס הוא ספר איקאה, יכול להתאים בכל סלון על כל מדף מורכב עצמית בצבע לבן או בצבע עץ (הנועזים ממש ישימו אותו על מדף אדום לא לוהב מספיק).
מראש ידעתי שהוא כזה.

ספר שקוראים תיק-תק, מניחים בצד או תורמים לספריה. ספר שמוצא חן ולא משאיר שום טעם לוואי, לא רע אבל גם לא כזה להתרפק עליו.

כמה משפטים על מה שאני חושבת על הספרות והקולנוע הצרפתים העכשוויים –
הצרפתים גאים באינטלקט הקטן שלהם. יש להם יומרה והם לא מוכנים שמי שזה לא יהיה לא ישים לב ליומרה שלהם.
לעולם הם ידחסו, גם בקומדיה הכי שולית ומתקתקה, משהו ממחלקת הביזאר, סתם ככה, כדי להראות שהם יכולים.
הם משמימים ביומרה שלהם שאינה ממולאת במאום, אפילו פרנסואה אוזון, יקירי, משמים לרגעים יותר ממקסים.

מצד שני, הכל מוגש נכון, נראה נכון חיצונית, מדובר או כתוב נכון. יש בזה קסם, אני לא אומרת שלא, אבל אז באה איזו אודרי טוטו עם הפרצוף החמודיד שלה ואת לא מאמינה למילה שיוצאת לה מהפה.
אז למה בכל זאת קראתי את העדינות של דויד פואנקינוס וגם חיבבתי אותו? בגלל התרגום, יותר נכון, בגלל לי, המתרגמת.
ה

יא מוכשרת ויפה ופניה גלויות וכנות. אני אוהבת אנשים כאלה, עם פנים גלויות. החיבה הצרפתית שלה ידועה לי. לשנסונים מרירים-מתוקים, לגברים בלמונדואיים עם אף גדול, להתנהלות הסקסית-יומיומית שאף אחד אינו מוכשר בה כמוהם. אני לא מכירה את ההתנהלות היומיומית של לי, הייתי רוצה לדמיין אותה לעולם בבגדים נשיים חובקים ובליפסטיק אדום, שיער סמיך ובהיר והתנהלות של מלצרית על סקטים – מתגלגלת בין שולחנות ומלהטטת בצלחות מטאפוריות בביטחון קליל. יש משהו בהתנהלות שלה שהוא חיישני . איזו מילה יפה זאת חיישני (את הלל, בכורי היפה אני מגדירה כך עוד מתינוקות).

אני לא יודעת עד כמה 'העדינות' הוא ספר מעודן באמת, קראתי אותו בשישי עצל בגן השושנים בעוד ילדי והכלבה מפזזים סביב בשמש אחר צהריים אלכסונית (או כך לפחות אני בוחרת לתאר את הסיטואציה, שכן זו האמתית שהתרחשה באותו אחר צהריים היתה אמנם יומיומית, אבל עלי שרתה מועקה הורית כלל לא אוורירית), הוא כאילו מעודן ואני לא יכולתי שלא לתהות האם השם הוא סוג של אירוניה-פוסט-פוסט מודרניסטית. אבל כאמור, לא קראתי אותו בגללו, קראתי אותו בגללה. בגלל התרגום היפה והמדויק של לי. אני יכולה לנחש את הדיוק, לאו דווקא טקסטואלית, אלא הדיוק של הרגש, של הניואנסים, של הצרפתיות החמקמקה שעושה עם הגיבורים חסד גדול ממה שמגיע להם. שלוקחת את הגחמנות או את הפאסיביות המעצבנת שלהם והופכת אותן לקסם קטן. התרגום שלה הוא חיישני כמוה, נוגע ביד יבשה ומבושמת, לא חזק מדי, לא מרפרף, לא פורע מילים ואת יודעת ששם בדיוק היד הזאת צריכה להשאר. לאחוז משפט, לכסות פסקה, לחפון ולהפוך לחן את מה שהוא סתם.

לי ואני חולפות במסדרונות מקבילים כבר שנים, במציאות חלופית היינו בטח חברות טובות או דווקא שתי תיכוניסטיות שמודדות זו את זו מפינות הפוכות בחצר, מסמנות בלי להתקרב. במרחב הוירטואלי קל כל כך לרחרח עכוזים, המחמאות פשוטות יותר, הפלירטוטים ההדדיים קורים מעצמם. חלוקת המחמאות שלי כשזה נוגע למישהי שאני אוהבת מראש אולי אינה חיישנית כלל, אבל היא טבעית ומתבקשת.

העדינות/ דויד פואנקינוס, כתר, הסדרה לספרות יפה. תרגמה מצרפתית: לי עברון-ועקנין, 176 עמודים

5 responses to “החיישנית

  • לי עברון-ועקנין

    תודה רבה מאוד על מחווה כל כך מרגשת! עשית לי את היום לעת צהריים כאובת גב ולא רומנטית בעליל. אהבתי במיוחד במיוחד את זה: "נוגע ביד יבשה ומבושמת, לא חזק מדי, לא מרפרף, לא פורע מילים ואת יודעת ששם בדיוק היד הזאת צריכה להשאר. לאחוז משפט, לכסות פסקה, לחפון ולהפוך לחן את מה שהוא סתם."
    אגב, גם את יפה. מאוד מאוד.
    ובלמונדו? לא יודעת. דפרדייה, אפו, אצבעותיו, ו.. חיישנותו, כן, זה הדבר! 🙂

  • רוני

    בתור מי שככה הוקסמה מלי מרחוק, בדיוק ככה, ואז התחילה איתה וזכתה להצלחה מסוימת, אני ממליצה. פחות סקטים, יותר ריקודי בטן. תועפות יופי שאין כמוהן.

    • לי עברון-ועקנין

      רציתי לשאול למה 'מסוימת' אבל אני עסוקה בלדמוע מתועפות היופי… תודה { }
      ולגבי הסקטים נכון מאוד
      ובא לי לשבת עם שתיכן על כר דשא עכשיו ולשזור צמות ולהניח ראש בחיק. 🙂

  • עדה ק.

    יפֶה כתבת על כותבת יפָה. ותתחדשי על הבלוג.

  • ג'וליאנה

    מסכימה עם כל מילה לגבי לי וגם לגבי התרגום שלה. שמחה על הבלוג החדש שלך (יש לי קצת בעיה עם הפלטפורה של וורדפרס ועדיין שמחה )ועל שחזרת לכתוב למרות שתמיד תישארי בשבילי גם אופה קטנה. זה כינוי כל כך מתוק.עכשיו את גם יעל 🙂

להשאיר תגובה

