עסקי אוכל ומרק אפונה שווה במיוחד

פעם אהבתי לבשל. יותר לאפות, אבל גם לבשל.

אני מדפדפת בספר של הילה קריב 'ביסים', המוצלח מאין כמותו, ומצטערת שאני לא יכולה להתקשר ולהזמין את עצמי ואת הילדים לקדרה חורפית נחמדה. אני יודעת שהיא היתה שמחה להזמין אותי, אנחנו חברות-בלוג כבר שנים ואף תרמתי לה את בצק השמרים המשפחתי הטוב, והיא עשתה בו את שלה (ככה זה מתכונים משפחתיים, הם מתגלגלים ומשנים פניהם לפי צרכי המשתמשת ורעיונותיה הנפלאים).

אולי אני אכין אחת בעצמי, אני חושבת, מלאת קטניות וגריסים ובשר מתפורר. אוכל חום וחם, משביע ומרגיע. שאחריו פותחים כפתור במכנסיים ונשכבים על הספה מול סרט מוכר ואהוב ספק בוהים בו, ספק מתנמנמים. אבל אחרכך אני מעקמת אף, אף אחד לא יאכל אצלי קדרה כזאת. הללי יוותר בגלל הצבע והמרקם, ידוג לו חתיכת בשר קטנה ויאמר שהוא לא רוצה יותר, רו יאכל מהצלחת שלי ויאמר שטעים נורא ואחרי שני ביסים יאמר שדי, הוא ממש שבע. ואני אשאר עם קדרה נאה וחורפית שתסתכל עלי ואני עליה והיא עלי ואני עליה. כעבור שלושה או ארבעה ימים היא תאכיל את החתולים בחצר ואת הכלבה שבבית ושלום, עד הקרייב הבא.

לעצמי אני מבשלת דברים אחרים לגמרי – פשוטי טעמים, צרובים או אפויים. קלילים, נקיי טעמים ומדויקים. כמה שפחות התעסקות והתחכמות. לא כי אני לא יכולה, אלא כי לא מתאים לי לעמול על המזונות האלה שבאים טוב בכמויות גדולות, בארוחות רבות משתתפים ובקרקוש צלחות ואנחות מלאות. קיש קטן או נתח סלמון צרוב עוברים היטב גם ביחידות.

על מי את עובדת, אני שואלת את עצמי ואז בהתממות מגלגלת עיניים, הרי לא באמת מתחשק לי לעמוד ולקלף ולשטוף ולהתאמץ, לא באמת מתחשקים לי הריחות המוגזמים שימלאו את הבית ולא ישחררו אלא אחרי שיאוורר היטב-היטב. אני רוצה את השיתופיות המזונית, את הפידבק המיידי המהמהם בסיפוק, את השמחה שבהזנה. הו, איזה משפט דומסטי מביך, אני כמעט מתביישת לכתוב אותו, אבל לא, בלי בושה בכלל – אני מתגעגעת לשמחה של מי שמאכיל ומי שאוכל, היכולת המהירה, הפשוטה והכלל לא פשוטה למלא חלל קטן ומקומי במעשה ידי.

תפסיקי להתבכיין, אני חובטת בעצמי מטאפורית, הרי כל הפוסט הזה הוא לכבוד מרק האפונה הביתי הגאוני של אמא. מלאי את החלל המזוני שלך כך או כך, את מי זה מעניין כשאפשר לשאוב את המים הירקרקים-מבהיקים-אפוניים בארומה שומית-בשרית שצפות בהם נקניקיות קטנות ופציחות או צלעות חזרזיר מעושנות.

במחשבה שניה, אני מוכנה להסתפק גם בשמחת ה'מישהו אחר שיבשל לי', בתנאי שיהיה טעים ומספק כמו זה בדיוק.

 

מרק האפונה הסופר מפונק של אמא – (אמי לא חוסכת בכלים, בשלבים ובחומרי גלם, אבל התוצאה שווה את הטרחה)

250 ג' אפונה ירוקה יבשה – שרויה ללילה ושטופה היטב

בסיר

האפונה

בצל קלוף שלם

2 עלי דפנה

קילו בשר שריר חתוך לנתחים גדולים

2 עצמות מח

מים כדי כיסוי ועוד שתי אצבעות להביא לרתיחה, להנמיך ולבשל על אש קטנה שעה וחצי עד שהאפונה מתמוססת.

בסיר אחר – 

2 גזרים גדולים, שורש סלרי ומספר עלים, בצל גדול, אם יש שורש מעניין נוסף – הביאוהו לכאן – מגוררים גס, מאודים  עד שקיפות וריכוך בשמן זית,

לכסות במים ולבשל מרק ירקות 20-25 דקות – למחות בממחה

ממרק האפונה – לשלות את הבצל ולגרשו (יש שימחו גם אותו, אני מוותרת), גם את עלי הדפנה.

לשפוך את מרק הירקות החלק אל תוך מרק האפונה – לתבל, לבדוק את מצב הבשר – להרתיח מחדש בעדינות.

במחבת

2 כפות שמן

לטגן שן שום כתושה ומעט פלפל שחור – בעדינות, לא לשרוף את השום כמובן, את השמן השומי לשפוך אל תוך מרק האפונה.

כעשר דקות לפני ההגשה, מוסיפים נקניקיות דקורות (פן יתפוצצו) או חתוכות לפרוסות גסות

 

 

אופציות נוספות- אין צורך לנצל את כולן בבת אחת, אפשר בכל פעם לבדוק אחרת

1. בשלב איחוד המרקים, אפשר להוסיף בשר מעושן כלשהו, שיוסיף טעם נחמד ועוד יותר עשיר למרק

2. אם מעוניינים בצלעות חזרזיר מעושנות, כדאי להכניס אותן למרק בשלב הרבה-הרבה יותר מוקדם, אחרי הרתיחה הראשונה של מרק האפונה, כדי שהמרק יהנה מטעמי העצם והעישון. במקרה כזה, הייתי מוותרת על עצמות המח.

3. כמון לאוהביו, אני לא מתעלפת עליו

4. במחבת של השום, אחריו, לטגן שלוש-ארבע פרוסות בייקון או חתיכות קוסטיצה ולפורר אל תוך המרק

להגיש את המרק עם לחם מחמצת, לשאוב בהנאה ולא לקום מהשולחן עד שהסיר נגמר

 

2 responses to “עסקי אוכל ומרק אפונה שווה במיוחד

  • הילה

    מריח נפלא כמעט עד לכאן…
    סטנדרטים גבוהים יש לך גברתי, אם המרק הזה הוא רף הכניסה :).
    מצד שני- מגיע לך.

  • taliko13@gmail.com

    איכשהו הגעתי לבלוג הזה ואמא'לה!!! איך שאת כותבת! ללקק את האצבעות. בדיוק הבלוג לימי חורף כאלה כמו שעכשיו. עונג.
    הולכת לפשפש אצלך קצת ולמצוא מתכון לעוגת שמרים טובה לסופ"ש (ככה הגעתי לפה האמת, בחיפוש אחר עוגת השבת :))

להשאיר תגובה

