עוגת דביונז וסיפור לחג – פוסט ממוחזר

 

סיפור

פעם לפני הרבה שנים, אפיתי לפרנסתי. הייתי אז אופה קטנה ומוכשרת מאד. לקראת ראש השנה הזמינו ממני 75 עוגות דבש.

היה ערב מוקדם. ללו שכב לישון, הוא היה בן רגע לשנתיים. טרחתי במטבח על הנגלה השלישית או הרביעית של עוגות הדבש. סוף חודש ששי עם רו בבטן.

את העוגות האפויות הנחתי על השולחן בסלון, על השולחן במטבח, על אדן החלון, בכל מקום שטוח ואנטי שערות פרוונים שהיה בבית.

ללו שכב במיטה שלו בשקט, אחר-כך הוא קם ובא לראות מה אני עושה, אחר-כך הוא החליט לעזור. טיפס על כיסא ליד שולחן האוכל וליטף עוגה אחת, מעט דביקה וקפיצית למגע. באצבע ניסיונית הוא בדק אם הקרום הריחני והדביקי יכול לשקוע פנימה, איזה עונג, הוא שקע. פנים העוגה היה בצקי וחם, כמו הבצק שבו עובדים בגן אבל נעים יותר, עם ריח מתוק.

רגע, רגע, אם זה כל כך נעים באצבע אחת, אולי כדאי לי לבדוק שתי אצבעות', ללו חשב בעונג. 'מעניין איך ירגישו שתי אצבעות שקועות בתוך עוגת דבש, ואולי בעוגה אחרת הן ירגישו אחרת?' תקע הזעיק שתי אצבעות זעירות ועדינות בעוגה שעמדה ליד העוגה הראשונה. 'הו! זה ממש משחק נפלא!' חשב הזעיק וניסה עוד עוגה, ועוד אחת ועוד, פעם באצבע נסיינית אחת, פעם בשתיים או שלוש אצבעות, פעם ביד ימין ופעם ביד שמאל. הנה מפעל קטן לחירור עוגות, גומות באדמת בצק חומה.

זה הרגע שבו אני מופיעה, מגש עוגות שזה עתה יצאו מהתנור בידי, רואה פעוט עומד על כיסא, מרוכז כולו במעשה המהנה שלו, ואצבעותיו תחובות בתוך עוגות הדבש שלי. אלה שאני צריכה לספק מחר למשלוחים המוזמנים.

בואו נגיד, שממרחק שנים זה סיפור כל כך מתוק שמתחשק לי לחבק את הפצפון ההוא ולצחוק בקול רם. באותו רגע לעומת זאת, יצא לי עשן מהאזניים ומהאף, פי שלח להבת דרקון צעקנית לעבר הפיצ, שהתחיל לבכות מבוהל ונזוף.

אני לא זוכרת איך התעשתי והתגברתי על הרצון להעיף את ללו בלוויית מגשי העוגות הפגומים מהחלון החוצה. בסופו של עניין, ישבנו הוא ואני, אני גזרתי סרטי בד מוזהבים והוא הניח אותם בעדינות הרגילה שלו על כל עוגה ועוגה, מסתיר את גומות האצבעות המתוקות שלו.

בכל שנה אני מספרת לו את הסיפור הזה, אני חובבת פולקלור משפחתי. הוא מסמיק קצת ומנפנף אותי ב'כן, כן, אני מכיר את הסיפור הזה כבר.'

 מתכון

הנה המתכון המעולה של אמא שלי לעוגת הדביונז המשפחתית המסורתית, זאת עוגה שאמא שלי עושה כבר מיליון שנים, היא עסיסית ומשתבחת עם הימים, לא מתוקה מדי ונהדרת עם כוס תה או עם גלידה וניל.

100 ג' חמאה בטמפ' חדר

3 כפות מיונז

1 כוס סוכר

להקציף היטב יחד

1 כוס דבש

להוסיף ולערבל עד שהמסה חלקה

3 ביצים שלמות

להוסיף אחת אחת ולערבל עד שאחיד

3 כוסות קמח

1 כפית אבקת אפיה

קינמון, ציפורן טחונה – כמה שאוהבים, כדאי לקמצץ בציפורן ופחות לקמצץ בקינמון

לערבב יחד בקערה

2 תיונים של ארל גריי או של צ'אי (הכי טוב)

2 כפיות אבקת קפה נמס או אספרסו כפול חזק

11/2 כוסות מים רותחים

להכין תה-קפה חזק מאד

לשפוך לסרוגין את הקמחים ואת התה אל תוך המסה של הדביונז תוך ערבול אטי

1/3 כוס מים רותחים

1 כפית שטוחה אבקת סודה

לערבב יחד

להוסיף למסה 

המסה יוצאת מרקית בצורה חשודה. זה בסדר, היא אמורה לצאת ככה.

לאפות ב180 מעלות, בתנור שלא חומם מראש. זאת אומרת להכניס את העוגה לתנור הקר ואז להדליק ל180 מעלות. לאפות שעה. לקשט בחצאי אגוזי מלך.

אני אוהבת לאפות אותה בתבנית טבעתית של פעם אבל אפשר ברבועה מסורתית או באינגלישים. השנה הכנתי אותה מעט לימונית יותר, עם גרד מלימון וכף מיצלימון (כי היה לי דבש אקליפטוס כבד ודחוס מדי לטעמי), ועם ג'ינג'ר מסוכר שהוא אחד התבלינים החביבים עלי באפיה. במקרה כזה כדאי לא להשתמש גם בציפורן השתלטנית.

אם המתכון מוכר, זה כי כבר פרסמתי אותו לפני ארבע או חמש שנים, לא מחליפים עוגת דביונז מנצחת.

שנה טובה ובריאה, שנה יצירתית ויצרנית, חמה ואוהבת, שנונה ועולצת.

4 responses to “עוגת דביונז וסיפור לחג – פוסט ממוחזר

  • Eyal Shamir

    כן, זה בדיוק מהסיפורים שאיתם תביכי אותו כל חייו. כשתספרי את זה לחברה שהוא יביא לארוחת ערב – אל תשכחי להראות לה תמונות ילדות שלו מהסוג של טוסיק בחוץ. אם כבר להביך – אז לתת בראש.

    שנה טובה יקירה

    • yaelasya

      כלכך קל להביך אותו, בחיי.
      אני טוענת שזה מס פעוט לשלם על כל הפעמים בילדות שבהם אני זאת שמחפשת איפה לקבור את עצמי.

  • עדו (אולריך)

    שאלתי את אשתי מה זה "דביונז", פתחה זוג עיניים גדולות (וכחולות) ושאלה מה ולמה אני שואל, ואמרה שזו העוגה שהיא הכינה לראש השנה.
    מפה לשם, מסתבר שלפני שנים, כשהכרתי אותה, "שידכתי" לה גם כמה בלוגים מישרא, ושכחתי. והיא כבר אז העתיקה את המתכון מהבלוג שלך, ומכינה לפיו. גם השנה.
    יצא לה טוב, כמובן. (לי יצא טוב, כמובן). מעגל סגור.

להשאיר תגובה

