חברים לרגע חברות לנצח

בפעם הראשונה שבה הייתי בלונדון לא שבעתי מחנויות הספרים.
חזרתי לארץ עם ערמות של נייר.

זאת היתה השנה שבה הכרתי את הרוקי מורקאמי, קניתי למי שהיה אז בן זוגי את The Wind-Up Bird Chronicle, ושנינו קראנו אותו יחד והתענגנו (ונגעלנו), עד כלות. מאז חלפו ספרים רבים של מורקאמי במערכת שלי ושל ההוא שהיה אז בן זוגי, את חלקם אהבנו נורא, את חלקם פחות ופחות עד שהאחרון שלו בחורף לפני שנתיים, כיבה בי כל שביב של אהדה והקסמות שהיה בי אי פעם כלפיו והותיר רק בחילה ודחיה מהזן שלא עושה חשק להמשיך ולקרא (גם אצל ההוא שהיה בן זוגי, אגב, לפחות בזה אנחנו מתואמים).

באחת הערמות בחנות ספרים גדולה בואכה ראסל סקוור, היתה מונחת גם בריג'יט ג'ונס, ההיא המעט שמנמנה, עם הפה המטונף והמחשבות הילדותיות שרק רוצה להאהב. זאת היתה תקופה שהתאמצתי בה בכל כוחי לצרוך רק תרבות מהותית, משנת חיים, אינטלקטואלית במוצהר (אני נעה של הקו האינטלקטראשי מאז ומעולם בלי שום מדד או מידור. יש תקופות שבהן אני שוקעת רק בעניין אחד וממצה אותו ואחרות שבהן אני מתפרשת וצורכת בפרהסיה כל מה שעובר לי מול העיניים). חשבתי שזה צ'יק-ליט גנרי ואספתי אותו אל שקיתי. לא ידעתי שאני נתקלת בתרבות מהותית, משנת חיים, ובדמות שתלווה אותי עד לתוככי גיל הארבעים שלי ושלה.

 אגב, לא היו אז צ'יק-ליטים גנריים, הלן פילדינג היא-היא מבשרת הצ'יק-ליטים כמו שאנחנו מכירים אותם כיום. למהפכה שהיא עשתה בתפיסת הגיבורה של הקלילונים האינטליגנטיים, קדמו נורה אפרון מסוף שנות השבעים והשמונים ו.. זהו? אפשר להכליל גם את עירית לינור שהשכילה בתחילת שנות התשעים לכתוב את 'שירת הסירנה', קלילון אינטליגנטי ומבריק ולתת את הטוויסט שלה לספרות העברית ולגיבורות הרומן-רומנטיות שלא היו נפוצות אז בעברית.

תמיד מדהים לחשוב איך משהו שהיה חלוצי ברגע מסוים, הפך להיות נפוץ ויום-יומי מהר מאד. מה שהיה תופעה יוצאת דופן הופך להיות 'אה, אם היא יכולה, למה אני לא?' ומביא להצפה של סופרות צעירות ששואפות להצלחה הג'ונסית, רובן בלי המתיקות הנואשת והשנינות של המקורית.

כמה שנים אחרכך הייתי שוב בלונדון, עם אותו בן זוג.

בדיוק יצא הסרט הראשון של בריג'יט ג'ונס עם קולין פירת' חסר השפתיים (שברור שאינו יודע לנשק היטב), ועם יו גרנט המפלבל בתפקיד מלבב. ההיה זה הקולנוע הלונדוני עם כוס בירה (מזכוכית) וסוכריות ג'לי-בלי בצהריים? או הצפיה הזוגית הרומנטית בגיבורה החביבה עלי ברגע נתון? אין לי מושג, לפעמים אני חוזרת בראש לצהריים האלה ואוהבת את כל מה שקשור לסיטואציה. עד היום זה אחד הסרטים שאני הכי אוהבת, צופה בו בחיבה רבה ומדקלמת קטעים שלמים.

מהערמות בחנות הספרים המבלבלת, דגתי לבן-הזוג אתnumber9dream , הנהדר של דיוויד מיטשל, מי שמלווה אותי (ואותו), עד היום כאחד הסופרים המעניינים. אחד שעושה את מה שהוא צריך ורוצה ולא חושב על מה מישהו היה מעוניין לקרא ממנו. הוא לא קל ולא סימפטי, אבל יש לו אהבה אמיתית לדמויות שלו (מה שאין למורקאמי), ואחריות כלפיהן (מה שלגמרי אין למורקאמי). הוא אנושי. Cloud atlas של הוואושבסקים, מבוסס על ספר שלו, והוא אחד הסרטים הנהדרים והפחות מוערכים שיצאו בשנה שעברה.

עוד אחד שמשך את עיני היה hotel world של אלי סמית. אני אוהבת ספרים שיש בהם רוחות. לא אפרוש כאן את התאוריה שלי על רוחות, אבל יש לי פסנציה קטנה כלפיהן. לא ידעתי שאני פוגשת במקרה את החברה החדשה שלי (ואיזה נסיעה מוצלחת זאת, שבה פוגשים חברה ותיקה ומכירים שניים חדשים).

כתבתי על אלי סמית בעבר, היא הסופרת שאני הכי אוהבת. את השפה שלה, את משחקי הזהות שלה, את העיסוק שלה בכל חומר אנושי כאילו הוא פלסטלינה. את הצורך לחזור ולקרא שוב משפטים שהיא כותבת כי 'רגע, באמת כתוב ככה?' היחידה שאני יכולה לחשוב עליה שכותבת כל כך קל וכל כך כבד בוזמנית היא מרגרט אטווד, אבל היא מכיוון אחר. את המילים שלה שעושות לי לסגור ספר ולרצות לקרא אותו מחדש. למילים שלה יש מרקם וריח וטעם. 'המקרית' הוא אחד המקוריים ואוסף בתוכו כמה מהדמויות שאני הכי אוהבת בספרות העכשווית. גם דמויות חברות (למרות שאני לא בטוחה כמה אני באמת רוצה כאלה חברות), וגם הסופרת.

כמה מלהיב, אם כך, היה לגלות אתמול בערב (גיליתי זאת כבר קודם, אבל רק אתמול החלטתי לרכוש בנייר ולא בקינדל), ספר טרי של אלי סמית ואת בריג'יט ג'ונס החדש המריר-מתוק-מצחיק קצת מבוגר ומתאים לי בדיוק-בדיוק.

זאת לא ממש סגירת מעגל. המעגלים לא נסגרים בספרים או בקריאה, מקסימום מתערבלים זה בזה, בזכרונות וברגשות שהם מעוררים. בין החברות שלי יש מקום של כבוד לכתובות ולכותבות גם אם זאת חברות חד-צדדית מטופחת בקפידה.

להשאיר תגובה

