אזני המן

פותחת את שבוע פורים שאני ממש לא אוהבת באופן כללי במתכון.
אוזני המן מבצק פריך הם נחמודים מאד. ביחוד כשהבצק חמאתי ודקיק, ומכיל כמות נעימה של מילוי – לא משהו אלים ומתפרץ ולא יובשנות מגעילה. ובכל זאת, כמו שהגבר שעכשיו אומר, אוזני המן של בצק פריך הם סתם עוגית ובארץ המוצא שלו, שאין לה שום קשר לארצות מזרח אירופאיות, היו אוזני המן אמיתיות מבצק גמיש ושזוף. טעימות כאלה, רכות.
אז החלטתי להכין כאלה בדיוק.
הסיפור האמיתי הוא שכבר מזמן-מזמן התאהבתי בבצק פרסבורגר, שמרים-פריך כלכך נעים לעבודה. גמיש ושזוף מתמסר ומוכן לקבל כל מלית באהבה.
הבצק כמובן של אמא שלי, שבאה מארץ מזרח אירופאית שבה לשו שמרים כל היום וכל הלילה, התפיחו אותם והפכו אותם לכריות רכות שאפשר להניח עליהן לחיים מתמסרות, לשמיכות כבדות לחורפים השלוגים ואפילו מחיצות שמרים אדירות שהפרידו בין מיטות צפופות בבית הקטן בעיירה העניה.
בצק פרסבורגר – 

 20 ג' שמרים טריים
1/3 כוס חלב

1/2 קילו קמח
3 כפות סוכר
250 ג' חמאה רכה
2 חלמונים (לא לזרוק את החלבונים חלילה, יהיה להם שימוש במילוי האגוזים)
1/2 גביע שמנת חמוצה

את השמרים להתסיס בחלב חם + כפית סוכר  – אני אוהבת טריים, אפשר כמובן להמירם ביבשים

לערבב יחד קמח וסוכר, להוסיף את השמרים ולהתחיל לעבד בעדינות –  אפשר יותר סוכר בבצק, בעיני לא הכרחי, אני אוהבת אוירה מתוקה בבצק, ובהתחשב שהמלית מתוקה ממש, שהבצק יהיה נקי

להוסיף חמאה, חלמונים ושמנת ולעבד היטב עד שהבצק גמיש ונעים – החמאה הופכת אותו לכזה  – חצי שמרימי וחצי פריך ולכן לא הייתי מוותרת על חמאה או מחליפה אותה בכל מיני (אני בטוחה שאפשר להמיר, אבל לי, עצם המחשבה עושה חשק לייבב בצער על הלאכול פרסבורגר שהוא פחות ממושלם, ותאמינו לי כאן, הוא יהיה פחות ממושלם עם כל תחליף/ המרה או ניסיון לשנות אותו – ככה הוא נברא וככה בדיוק הוא אמור להיות).

לתת לו לתפוח במקום חמים מכוסה במגבת.

בינתיים להכין שלל מילויים שאפשר למצא תחת כל עץ רענן באינטרנט –  ריקוטה (הבצק שלי שתרמתי להילה מזמן-מזמן ונדמה לי שהוא אחד החיפושים הכי נפוצים אצלה (נכון? כי הוא באמת מושלם) – מלית הריקוטה שלה מהממת ואני משתמשת בה תדיר),   שוקולד (זהו קרם השוקולד הכי מוצלח בעולם, באחריות, הוא נהדר באפיה, נהדר על לחם טרי או חלה וכמובן בדובוש-טורטה מסורתית)

מילוי הפרג שלי –

2/3 כוס חלב + 2/3 כוס סוכר + 2 שוטים אספרסו חזק –  להביא לרתיחה עדינה

250 ג' פרג טחון טרי  – להוסיף

100 ג' שוקולד מריר – להמס פנימה

להוריד מהאש ולערבב היטב היטב. להוסיף 70 ג' חמאה (לא הכרחי)

לחכות שיתקרר ולמלא את אזני ההמן או סתם לעשות גלילות פרג-אספרסו-שוקולד מושלמות.

מילוי אגוזים

2 חלבונים (אלה מקודם), להקציף עם 2/3 כוס סוכר לקצף יציב מאד-מאד-מאד

250ג' אגוזים טחונים לקפל אל תוך הקצף

סה-טו

לרדד את הבצק ללא נורא דק אבל גם לא עבה מדי, לקרוץ עיגולים – אפשר קטנים וחמודים, אבל מה יותר כיף מעיגולי ענק שייצרו אזני המן גדולות שמנות ויפות כמו פרות הבשן? למלא בכמות נאה של מילוי, לא להגזים ולא לקמץ ולסגור. להתפיח עוד שעה, לצבוע בחלמון ולאפות ב180 20-25 דקות עד ששזוף וריחני.

שיר לתשעה במרס –  חשבתי על אופטימיות קלילה לתחילת השבוע, משהו בריח שמרים ותפנוקים, בסוף יצא לי יום ראשון מריר,

מחר יהיה יום שני של קשתות וחדי-קרן.

2 responses to “אזני המן

  • הגרגרנית

    אני כל כך נהנית לקרוא אותך, בקושי, בשמחה ובפרסבורגר. כאילו מדברת מהלב שלי פנימה. מקור מפלט. כמה נחמד לקבל כל יום פוסט!

    • yaelasya

      אני אוהבת את התגובה שלך (גרגרנית, את קוראת אותי? אני מסמיקה לי בקטנה).
      פרסבורגר הוא נחמה לכל מכאוב.

להשאיר תגובה

